GDY NIE MASZ WPŁYWU NA WPŁYW

 

 


 

W obliczu obecnej sytuacji, niezwykle trudnej dla nas wszystkich, pragniemy podzielić się z Państwem swoimi przemyśleniami i prostymi wskazówkami dotyczącymi sposobów wsparcia uczniów.

Zapewne w ostatnich dniach niejednokrotnie zadawaliście sobie Państwo pytania: Jak rozmawiać z uczniami o tej sytuacji?  Co powiedzieć? Jak się zachować? Jak im pomóc?

Oto 11 prostych zasad, które mają na celu poukładać chaos i zminimalizować niepokój związany z pojawiającą się bezradnością:

1.      W miarę sygnalizowanych potrzeb uczniów rozmawiajmy o tym, co się dzieje, nie unikajmy tematu. Nie zalewajmy uczniów ilością informacji, które budzą lęk. Nie obiecujmy niczego, czego nie jesteśmy pewni.

2.  Jeżeli nadejdzie stosowna chwila na rozmowę, stwórzmy na nią przestrzeń – znajdźmy odpowiednie komfortowe miejsce, zaplanujmy odpowiednią ilość czasu, nie śpieszmy się.

3.      Pomagajmy nazywać uczniom emocje.

4.      Starajmy się nie katastrofizować i nie pisać czarnych scenariuszy.

5.      Bądźmy uważni na wszelkie zmiany, które pojawią się w zachowaniu bądź nastroju uczniów.

6.      Mówmy o wpływie informacji, uwrażliwiając na ich rzetelność i wiarygodność.

7.      Starajmy się w miarę możliwości żyć normalnie.

8.      Dbajmy o siebie – my jako nauczyciele szczególnie teraz potrzebujemy sił.

9.      Podkreślajmy bezinteresowność pomocy, ucząc uczniów empatii.

10.  Wzmacniajmy poczucie wspólnoty klasowej.

11.  Eliminujmy język nienawiści w stosunku do Rosjan.

Pamiętajmy także o tym, że niepokój i lęk może objawiać się w różny sposób.

Im szybciej zaopiekujemy się emocjami naszych uczniów, tym szybciej pomożemy im odzyskać poczucie bezpieczeństwa i pewnej stabilności. Bądźmy dyspozycyjni i otwarci na kontakt z nimi w różnych momentach i okolicznościach. Obudźmy w sobie poczucie misji, mając nadzieję, że miejsce wystraszonych dzieci zajmą świadomi siły człowieczeństwa młodzi ludzie, mogący przenosić góry.

Nie wiem nic. Jest wokoło ten rzeczy niepokój,
który rzeki przesyca i morza obłoków,
który
jest sam przez siebie, a ja ponad którym
jestem jak smutne dziecko przenoszące góry.

K.K. Baczyński „Rzeczy niepokój”

 

Zamieszczamy linki do scenariuszy tematycznych na zajęcia z wychowawcą oraz lekcje języka polskiego:

 GDY NIE MASZ WPŁYWU NA WPŁYW - SCENARIUSZ.pdf

 Scenariusz dwugodzinny z j.polskiego kl. 5-8.pdf



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

WYPALENIE ZAWODOWE I DEPRESJA WŚRÓD NAUCZYCIELI

Poszukiwanie porozumienia w dwujęzyczności

„Szkoła ( …) bez obojętności”, czyli aktywne reagowanie na potrzeby i problemy czwartoklasisty