Nasz (s)pokój nauczycielski
Czy szkoła to nadal miejsce, w którym My (Nauczyciele) przekazujemy przede wszystkim wiedzę? A może to relacje międzyludzkie i klimat emocjonalny wyprzedziły wspomniane podstawowe potrzeby edukacyjno-wychowawcze?
Wiele badań pokazuje, jak istotny to aspekt w oczach każdego ucznia, rodzica i nauczyciela. Centrum Badania Opinii Społecznej (2020) podkreśla, że wysokiej jakości relacje między uczniami a nauczycielami mają kluczowe znaczenie dla atmosfery nauki.
Raport Ministerstwa Edukacji i Nauki z 2021 roku pokazuje, że szkoły, które inwestują w dobrą komunikację i wsparcie psychologiczne, cieszą się lepszą atmosferą, co niezaprzeczalnie sprzyja nauce i rozwojowi.
Z kolei badanie Instytutu Badań Edukacyjnych (2019) wykazało, że motywacja uczniów jest silnie powiązana z atmosferą w klasie, zaś relacje między nauczycielami współtworzą środowisko, w którym codziennie, po kilka godzin, spędzają młodzi ludzie, ucząc się kodów społecznych, zachowań i reakcji.
Czy naprawdę wyniki egzaminów końcowych i prestiż tradycji edukacyjnej tworzą markę placówki? Czy rankingi szkół decydują o ich wyborze? Czy klimat emocjonalny można wypracować? Jak buduje się kompetencje miękkie i w jaki sposób wyposaża się dzieci w poczucie własnej wartości? W końcu - czy w dzisiejszym wychowaniu i edukacji jest jeszcze przestrzeń na szacunek i kulturę osobistą?
Jak współtworzyć zgrany, dowartościowany, autonomiczny zespół pedagogów? Jak swoim przykładem współpracy i dobrej życiowej energii zarażać młodych ludzi sprawczością, aktywnością i chęcią rozwoju własnego?
W tym odcinku Przegadulca zaprosiłam do rozmowy panią Monikę Malewską – nauczycielkę języka niemieckiego i opiekunkę Samorządu Uczniowskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku. Porozmawiamy o tym, co w szkole ponadpodstawowej tworzy atmosferę współpracy, zaufania i radości z nauki. Jakie działania i relacje sprawiają, że ta szkoła staje się miejscem inspiracji i rozwoju - zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli.
Zapraszam do lektury i do głębszej refleksji nad tym, by poczynić pewien wysiłek do współtworzenia (s)pokoju nauczycielskiego! Z niego bowiem wyłania się charakter każdej dobrej szkoły.